måndag 3 oktober 2011

Squashplättar med rökt lax

Ingredienser
1 st squash, medelstor
2,5 dl mjöl
1 st ägg
0,5 st chilifrukt, hackad röd
1 st vitlöksklyfta(or), finhackad
1 dl riven ost
salt och peppar
smör, eller rapsolja, till stekning
250 gram rökt lax
2 dl gräddfil
apelsin(er), rasp från 1/2 apelsin

Gör såhär
1. Riv squashen.
2. Blanda mjöl och ägg.
3. Tillsätt squash, hackad chilifrukt och vitlök. Blanda ner den rivna osten. Salta och peppra.
4. Forma till lagom stora plättar och stek i smör/ rapsolja några minuter på varje sida.
5. Lägg en plätt med några skivor rökt lax och en klick gräddfil på.
6. Lägg sedan en plätt till ovanpå och garnera med lite apelsinrasp.

(Är du vegetarian kan du klart skippa laxen)

3 kommentarer:

TinaGustafsson.com sa...

Wow, vad det lät gott! Detta recept måste jag prova lite längre fram :-)

Som du kanske ha sett så har min matblogg (Tina´s Mat) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/?cat=234

Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

För att vara säker på att inte missa något jag skriver om mat eller något smarrigt recept så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

Ha det bra så hörs vi bland alla matinlägg :-)

mads sa...

Jag följer redan dig :)

Kan absolut lägga till dig blogg som länk.

John sa...


Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


Vänlig hälsning,


http://www.Fooduel.com