onsdag 14 oktober 2009

Fiskgratäng

En gammal favorit hemifrån!!

4 pers +
Ugn: ca 200 grader

Ingredienser
2 pkt fryst torsk
1 kruka dill
1 purjolök
1 citron
5 dl creme fraiche

Gör såhär
1. Gör potatismos, blanda gärna i lite klippt dill.
2. Koka upp vatten i en traktörpanna (el. annan vid panna)
3. Lägg i den frusna fisken när vattnet kokat upp - sänk värmen till medel
4. Låt fisken puttra under lock i ca 10-15 minuter tills fisken är genomkokt
5. Skär purjolöken i mindre bitar
6. När potatismosen är färdig, spritsa små "toppar" längs kanten i formen
7. När fisken är färdigkokt, ta upp med en hålslev och lägg i mitten på formen, mosa ut med en gaffel så den täcker botten fram till moset.
8. Lägg på purjolöken
9. Blanda creme fraiche, rivet skal av citron, 1-2 msk citronsaft och klippt dill
10. Bred ut creme fraiche blandningen över purjolöken
11. Sätt ini ugnen i ca 20 minuter eller tills potatisen och creme fraichen fått lite färg.

Servera gärna med lite bönor eller en grönsallad.

4 kommentarer:

Krims Kramsan sa...

hej undrar bara hur du gör din potatismos...fin blogg förresten

mads sa...

kul att du gillar bloggen. Min potatismos brukar vara ungefär

* 8-10 potatisar beroende på storlek
* 1 ägg
* en skvätt mjölk så man får rätt konsistens
* vitpeppar & salt

Jag brukar i princip alltid stöta potatisen med potatisstöt och inte vispa den med elvisp eller liknande. Jag gillar när det är lite "knutor" i den. Då känns det verkligen som riktigt potatismos :)

Efter jag har sött potatisen lite så brukar jag lägga i ägget först och sedan en skvätt mjölk och arbeta tills jag får moset till den konsistens som jag vill ha. Sen brukar jag slänga i lite salt och vitpeppar och smaka av tills moset smakar som jag vill.

Alla gör man mos på olika sätt, men det e mitt sätt.

// madde

Krims Kramsan sa...

jag tänkte prova på din fiskgratäng och potatismos på lördag,jag återkommer om det senare,tänkte skriva i min blogg också ha det gott tack för receptet.

Emma sa...

Vad gott det ser ut, skall prova att göra en egen fiskgratäng nån dag framöver. Det är ju extra smidigt att laga allt tillsammans i ugnen :)

http://emmaskök.se